رژیم غذایی برای آرتروز چه ویژگی هایی دارد

رژیم غذایی برای آرتروز چه ویژگی هایی دارد

محتوا پنهان

رژیم غذایی برای آرتروز

ابتلا به بیماری آرتروز یا آرتریت شدید در مفاصل مختلف بدن از رایج ترین ناهنجاری های اسکلتی عضلانی در دنیای امروز به حساب می آید. این بیماری عمدتا در اثر استفاده بیش از حد از مفاصل بدن و یا آسیب های ناشی از سانحه و تصادف به وجود می آید. اصلاح سبک زندگی می تواند تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری نماید. به نظر می رسد که انتخاب یک رژیم غذایی مناسب می تواند تا حد زیادی از بروز آرتروز جلوگیری به عمل آورد. یک رژیم غذایی مناسب برای آرتروز شامل مواد غذایی کلسیم دار و حاوی ویتامین خواهد بود.

به طور کلی، امروزه اغلب افراد به دنبال آن هستند تا بیماری ها و اختلالات موجود در بدن خود را از طریق کم تهاجمی ترین و بدون عارضه ترین روش ها درمان نمایند. از سوی دیگر، بسیاری از مردم برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری ها همواره به دنبال اصلاح سبک زندگی خود هستند. در هر حال، رعایت برخی نکات از جمله داشتن رژیم غذایی مناسب و یا برنامه ورزشی منظم نقش بسزایی در حفظ سلامت جسم و روان خواهد داشت.

به منظور هدایت افراد در انتخاب رژیم غذایی مناسب برای آرتروز، بر آن شدیم تا مواد غذایی مفید برای درمان و پیشگیری از آرتروز را معرفی کنیم. در این مقاله قصد داریم به اهمیت رژیم غذایی مناسب برای آرتروز بپردازیم. بنابراین اگر به دنبال آن هستید تا از بایدها و نبایدهای غذایی برای آرتروز مطلع شوید، به شما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

اهمیت انتخاب رژیم غذایی مناسب برای آرتروز در چیست؟

به طور کلی، همواره داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی می تواند در پیشگیری از پیشرفت آسیب های اسکلتی عضلانی مفید باشد. در واقع، مصرف مواد غذایی مناسب برای بهبود استخوان سازی و یا تقویت مفاصل از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند. این نکته را در نظر داشته باشید که رژیم غذایی به هیچ عنوان نمی تواند به درمان کامل این اختلال کمک نماید. اما مصرف غذاها یا مکمل های غذایی خاص، به بهبود علائم بیماران کمک خواهد کرد.

در انتخاب رژیم غذایی مناسب برای آرتروز معمولا باید از مواد غذایی ضد التهابی استفاده کرد. هر چه قابلیت ضد التهابی مواد غذایی و مکمل های مصرفی بیشتر باشد، علائم ناشی از آرتروز سریع تر بهبود پیدا می کند. به همان میزان نیز استفاده از غذاهای تحریک کننده التهاب مفاصل، باعث پیشرفت بیماری و به خطر افتادن سلامت افراد خواهد شد. در ادامه اثرات ناشی از رژیم غذایی مناسب برای آرتروز در قسمت های مختلف بدن را شرح خواهیم داد.

کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب

ایجاد تعادل در مصرف مواد غذایی مختلف کمک می کند تا میزان التهاب مفاصل کاهش پیدا کند. علاوه بر این، مواد غذایی مغذی باعث تقویت مفاصل شده و از پیشرفت آرتروز جلوگیری خواهد کرد. رژیم غذایی مناسب برای آرتروز رژیمی است که عمده آن از مواد غذایی ضد التهاب تشکیل شده باشد. مصرف آنتی اکسیدان های کافی از جمله ویتامین های A، C و E از آسیب بیشتر به مفاصل جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بدانید!  چرا تغذیه سالم اهمیت دارد؟

کاهش کلسترول خون

هر چه میزان کلسترول موجود در خون، به مقدار استاندارد نزدیک تر باشد، علائم بیماری آرتروز کمتر می شود. بنابراین در یک رژیم غذایی مناسب برای آرتروز باید از مواد غذایی استفاده نمود که میزان کلسترول خون را تنظیم نمایند.

حفظ وزن سالم یا رفع اضافه وزن

چاقی و اضافه وزن میزان فشار وارد بر مفاصل مخصوصا زانوها را افزایش می دهد. کاهش ذخایر چربی بدن با روش های اصولی، میزان این فشار را کمتر می کند. همچنین، هر چه مقدار چربی ذخیره شده در بافت های بدن بیشتر باشد، سطح التهاب ناشی از آرتروز نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای آرتروز لازم است افراد اضافه وزن خود را نیز برطرف نمایند.

به منظور تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای آرتروز در افرادی که به اضافه وزن مبتلا هستند، لازم است به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه نمایید. رژیم غذایی مناسب برای آرتروز باید ضمن برخورداری از انواع مواد مغذی، به کاهش وزن و حذف چربی های زائد بدن نیز کمک نماید.

رژیم غذایی برای آرتروز از چه مواد غذایی باید استفاده شود؟

تنظیم یک رژیم غذایی مناسب برای آرتروز نیازمند اطلاعات تخصصی درباره اثرات ناشی از مواد غذایی بر اندام های مختلف بدن خواهد بود. از این رو، به منظور برخورداری از بهترین رژیم غذایی مناسب برای آرتروز لازم است به یک متخصص تغذیه مراجعه نمایید. با این حال در ادامه به ۸ ماده غذایی که مصرف آن ها می تواند علائم ناشی از آرتروز را کاهش داده و سطح التهاب مفاصل را کم کند، اشاره خواهیم کرد.

رژیم غذایی برای آرتروز ؛ ماهی روغنی

مصرف ماهی سالمون و ماهی های روغنی دیگر به بهبود علائم آرتروز کمک می کند. ماهی سالمون مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب امگا ۳ دارد. همین مساله تا حد زیادی علائم التهابی ناشی از بیماری آرتروز را کاهش می دهد. در واقع، اسیدهای چرب امگا۳ چربی های اشباع نشده ای هستند که خواص ضد التهابی دارند. به همین دلیل، می توانند برای افراد مبتلا به آرتروز مفید واقع شوند. از جمله ماهی هایی که مصرف آن ها می تواند سطح امگا۳ بدن را تنظیم نماید عبارتند از:

  • ماهی ساردین
  • ماهی خال مخالی
  • ماهی سالمون
  • ماهی تن تازه

مصرف یک وعده ماهی روغنی یا چرب در هفته برای افراد مبتلا به آرتروز مناسب است. با این حال، برای افرادی که علاقه به مصرف ماهی ندارند، استفاده از مکمل های حاوی امگا ۳ از جمله روغن ماهی، روغن کریل یا روغن بذر کتان توصیه می شود. دانه چیا و گردو نیز از منابع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می شوند. بنابراین می توان با استفاده از این مواد، میزان اسیدهای امگا ۳ موجود در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز را تنظیم نموده و سطح التهاب ناشی از آرتروز را کاهش داد.

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف روغن ها

علاوه بر مصرف ماهی های چرب مانند سالمون، استفاده از برخی روغن های سالم نیز می تواند میزان التهاب موجود در مفاصل را کاهش دهد. روغن زیتون خالص در ساختار خود مقدار فراوانی از اولئو کانتال دارد. به همین دلیل، می تواند نقش داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را در بدن ایفا نماید. روغن آووکادو و گلرنگ نیز دو روغن مفید و ضد التهابی هستند که سطح کلسترول در بدن را تنظیم می کنند.

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف لبنیات

یکی از مهم ترین مواد غذایی که باید برای بهبود وضعیت استخوان ها و مفاصل در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز در نظر گرفته شوند، لبنیات هستند. انواع لبنیات شامل شیر، ماست و پنیر، حجم بالایی از کلسیم و ویتامین D را شامل می شوند. این مواد مغذی باعث استحکام استخوان ها شده و درد ناشی از بیماری آرتروز را به حداقل می رسانند.

بیشتر بدانید!  15 فواید پیاده روی صبحگاهی بر روی سلامتی

پروتئین موجود در لبنیات نیز به عضله سازی کمک می کند. افرادی که به دنبال کاهش وزن اضافه خود هستند نیز می توانند از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

مصرف سبزی با برگ های تیره

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف سبزی با برگ های تیره

به جرات می توان گفت که انواع سبزیجات برگ دار با برگ های سبز تیره دارای کامل ترین مواد مغذی برای بدن هستند. این سبزی ها عمدتا از ویتامین D و انواع مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های ضد استرس تشکیل شده اند. وجود ویتامین D برای جذب کلسیم در بدن و بهبود سیستم ایمنی آن الزامی است. به همین دلیل، تنظیم سطح ویتامین D موجود در بدن کمک می کند تا فرد در برابر عفونت ایمن شود.

از مهم ترین سبزیجات برگ دار با برگ های سبز تیره که باید در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز از آن ها استفاده نمود، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اسفناج
  • چغندر
  • کلم پیچ

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ کلم بروکلی

از آنجا که کلم بروکلی خواص غذایی بی نظیری دارد، به صورت جداگانه بر حضور آن در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز تاکید می کنیم. کلم بروکلی در ساختار خود از حجم بالایی از سولفورافان برخوردار است که از پیشرفت آرتروز جلوگیری به عمل می آورد. علاوه بر این، وجود ویتامین های K و C و همچنین کلسیم در ساختار کلم بروکلی، به تقویت استخوان ها و مفاصل کمک خواهد کرد.

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی سرشار از پلی فنول است. پلی فنول به آنتی اکسیدان هایی اطلاق می شود که در کاهش التهاب های موجود در بدن و مفاصل نقش مهمی ایفا می کنند. هر چه سطح پلی فنول ها در بدن بیشتر باشد، میزان آسیب های وارد بر غضروف را کاهش می دهد.

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف سیر

یکی از مهم ترین سبزیجات ضد التهابی که بهتر است در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز گنجانده شود، سیر است. سیر به دلیل داشتن ترکیب دی آلیل دی سولفید به راحتی می تواند آنزیم های آسیب رسان به غضروف ها را مهار سازد. به این ترتیب، میزان التهاب ناشی از آرتروز و شدت درد حاصل از آن در اثر مصرف سیر کاهش می یابد.

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز ؛ مصرف آجیل

آجیل مجموعه ای از دانه ها و مغزهای روغنی و مغذی است که برای تقویت سیستم قلب و عروق مفید هستند. در مغزها و دانه های تشکیل دهنده آجیل، سطح بالایی از منیزیم، روی، کلسیم، فیبر و ویتامین E وجود دارد. از سوی دیگر، وجود ترکیب آلفا لینولنیک اسید کمک می کند تا سیستم ایمنی بدن بیش از پیش تقویت شود. به این ترتیب، قرار دادن مجموعه آجیل ها در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز، به کاهش التهاب و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک خواهد کرد.

آیا می توان از رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان رژیم غذایی مناسب برای آرتروز استفاده نمود؟

رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از بهترین و کامل ترین انواع رژیم های غذایی به حساب می آید. از آنجا که در ترکیب این نوع رژیم غذایی، انواع مواد مغذی و ضد التهابی در نظر گرفته می شوند، بنابراین می توان از آن به عنوان رژیم غذایی مناسب برای آرتروز نیز استفاده نمود. کمک گرفتن از رژیم مدیترانه ای به کاهش درد ناشی از استئوآرتریت نیز کمک می کند. همچنین، رژیم مدیترانه ای برای افرادی که به دنبال کاهش وزن اصولی هستند، مناسب خواهد بود.

در مواردی که افراد از دستورات مربوط به رژیم غذایی مدیترانه ای برای آرتروز کمک می گیرند، از مزایای زیر نیز بهره مند خواهند شد:

  • عدم ابتلا به بیماری های قلبی
  • پیشگیری از سکته مغزی
  • کاهش احتمال بروز ضعف عضلانی در سنین بالاتر
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری پارکینسون
  • جلوگیری از مرگ زودرس

رژیم غذایی مناسب برای آرتروز باید مجموعه ای از میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، ماهی، ماست و چربی های مفید مانند روغن زیتون و آجیل را در بر داشته باشد. در صورتی که افراد بخواهند رژیم غذایی خود را به رژیم مدیترانه ای نزدیک کنند، باید فاکتورهای زیر را در نظر داشته باشند:

  • افزایش مصرف غذاهای پر فیبر و نشاسته ای مانند سیب زمینی، لوبیا، عدس، نان های سبوس دار و سیب زمینی شیرین
  • مصرف میوه و سبزیجات فراوان
  • استفاده از ماهی در رژیم غذایی
  • کاهش مصرف گوشت
  • به کار بردن روغن های گیاهی و مفید مانند روغن زیتون
  • عدم استفاده از آردهای تصفیه شده و جایگزین کردن آن ها با آردهای سبوس دار
  • جلوگیری از مصرف قندهای فرآوری شده که منجر به التهاب می شوند
بیشتر بدانید!  15 فواید پیاده روی صبحگاهی بر روی سلامتی

در تنظیم رژیم غذایی مناسب برای آرتروز از چه مواد غذایی نباید استفاده کرد؟

نبایدهای رژیم غذایی مناسب برای آرتروز را در ادامه توضیح می دهیم.

شکر

مصرف قندهای فرآوری شده باعث می شود تا آزادسازی سیتوکین ها در بدن افزایش پیدا کند. وجود این مواد باعث افزایش التهاب در مفاصل خواهد شد. لازم است بدانید که کلیه نوشیدنی های شیرین شده از جمله چای شیرین، قهوه های طعم دار و آبمیوه های حاوی افزودنی، باید از رژیم غذایی مناسب برای آرتروز حذف شوند. در غیر این صورت، سطح التهاب ناشی از آرتروز به طور غیر عادی افزایش پیدا می کند.

چربی اشباع شده

غذاهایی که در ساختار آن ها حجم بالایی از چربی های اشباع شده وجود دارند، باید از رژیم غذایی مناسب برای آرتروز حذف گردند. برای مثال، پیتزا و گوشت قرمز باعث می شوند تا میزان التهاب موجود در بافت چربی افزایش پیدا کند. برای افرادی که با بیماری آرتروز دست و پنجه نرم می کنند، مصرف چربی های اشباع شده باعث چاقی، ابتلا به بیماری های قلبی و افزایش التهاب نیز خواهد شد.

کربوهیدرات های تصفیه شده

در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز باید کلیه کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و چیپس سیب زمینی حذف شوند. زیرا وجود این نوع کربوهیدرات ها در بدن باعث تحریک تولید اکسیدان ها شده و عملا سطح التهاب موجود در مفاصل را افزایش خواهند داد.

باورهای نادرست برای رژیم غذایی مناسب برای آرتروز کدام اند؟

به طور کلی ۳ باور نادرست درباره رژیم غذایی مناسب برای آرتروز در بین مردم رایج است که در ادامه با بیان دلایل علمی، آن ها را رد خواهیم کرد.

مرکبات باعث ایجاد التهاب می شوند

یکی از باورهای نادرست درباره رژیم غذایی مناسب برای آرتروز این است که افراد مبتلا به این بیماری نباید از مرکبات استفاده کنند. زیرا افراد بر این باور هستند که اسیدیته ناشی از مرکبات می تواند میزان التهاب مفاصل را افزایش دهد. لازم است بدانید که سطح بالای ویتامین C موجود در مرکبات، خواص ضد التهابی داشته و از پیشرفت آرتروز جلوگیری می کند. البته ممکن است این موضوع درباره مصرف گریپ فروت کمی متفاوت باشد. زیرا معمولا داروهایی که پزشک متخصص برای بیماران مبتلا به آرتروز تجویز می کند، با گریپ فروت تداخل دارند. به همین دلیل، بهتر است در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز از گریپ فروت استفاده نشود.

عدم استفاده از لبنیات به آرتروز کمک می کند

یکی دیگر از باورهای نادرست درباره رژیم غذایی مناسب برای آرتروز، عدم استفاده از لبنیات است. این در حالی است که مصرف شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی باعث می شوند تا میزان ویتامین D و کلسیم در بدن افزایش پیدا کند. البته افراد مبتلا به آرتروز در صورت ابتلا به نقرس باید از شیر بدون چربی و لبنیات کم چرب استفاده کنند. اما به هیچ عنوان نباید لبنیات را از رژیم غذایی مناسب برای آرتروز حذف نمود.

مصرف برخی سبزیجات باعث افزایش التهاب می شود

برخی از افراد بر این عقیده هستند که گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل به دلیل داشتن سولانین سطح التهاب و درد ناشی از آرتریت را افزایش می دهند. این در حالی است که این موضوع از نظر علمی ثابت نشده است. علاوه بر این، تجربه نشان می دهد که استفاده از این سبزیجات مغذی در رژیم غذایی مناسب برای آرتروز به بهبود افراد با بیماری های مزمن کمک خواهد کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا