کیوی چیست؟

کیوی میوه‌ای کوچک است که طعم و مزه فراوان و ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی سرشاری را در خود دارد. این میوه شیرین، برای خوردن راحت و بسیار مغذی هستند. کیوی در دسته خانواده توت‌ها طبقه بندی می‌شود و معمولاً حجم آن به اندازه یک تخم مرغ می‌باشد. کیوی در انواع زرد یا طلایی (A. chinensis) یا قرمز وجود دارد. تفاوت بین کیوی سبز و زرد این است که کیوی دارای بافت سبز حاوی رنگ‌دانه سبز رنگی به نام کلروفیل است در حالی که کیوی زرد فاقد رنگ‌دانه است.

پوست اکثر انواع کیوی باید قبل از خوردن آن‌ها جدا شود. با این حال، برخی افراد دوست دارند پوست انواع کیوی طلایی یا زرد را بخورند، زیرا پوست آن نرم‌تر از پوست کیوی سبز است. به جز موارد یاد شده در بالا، این میوه کوچک چند فایده چشمگیر و قابل ملاحظه در سلامتی فرد مصرف کننده دارد که در ادامه بررسی می‌گردد:

مواد مغذی کیوی

کیوی دارای مواد مغذی قابل توجهی و چشمگیری است که تأثیر مفید بر سلامت فرد مصرف کننده دارد. در اینجا به تفکیک مواد مغذی در یک وعده 3.5 اونسی (100 گرم) از یک کیوی خام و سبز فهرست شده است:

  • کالری: 64
  • کربوهیدرات: 14 گرم
  • فیبر: 3 گرم
  • چربی: 0.44 گرم
  • پروتئین: 1 گرم
  • ویتامین 83: C درصد از ارزش روزانه (DV)
  • ویتامین 9: E درصد از DV
  • ویتامین 34: K درصد از DV
  • فولات: 7 درصد از DV
  • مس: 15 درصد DV
  • پتاسیم: 4 درصد از DV
  • منیزیم: 4 درصد از DV

همان‌طور که در بالاتر دیدید، کیوی دارای مقادیر فوق العاده بالایی از ویتامین C است، با مصرف یک کیوی 3.5 اونس (100 گرمی) بیش از 80 درصد از متوسط نیاز روزانه به ویتامین C تأمین می‌شود. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کرده و از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این، کیوی حاوی پتاسیم، مس، ویتامین K، فولات و ویتامین E است که یک ماده مغذی محلول در چربی است که دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی دارد. همچنین کیوی کالری، پروتئین و چربی کمی داشته و منبع خوبی از فیبر است.

کیوی منبع عالی از ترکیبات گیاهی مفید

کیوی علاوه بر اینکه حاوی مواد مغذی آنتی اکسیدانی ویتامین C و ویتامین E است، منبع عالی از ترکیبات گیاهی است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی در بدن دارد. کیوی حاوی کاروتنوئیدهایی مانند لوتئین، زاگزانتین و بتاکاروتن است که ممکن است به محافظت در برابر برخی بیماری‌ها، از جمله بیماری‌های قلبی کمک کنند .

کیوی همچنین حاوی ترکیبات پلی فنل مانند اسید کافئیک و اسید کلروژنیک است که اثرات ضد التهابی در روده و سراسر بدن دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ظرفیت کل آنتی اکسیدانی کیوی بیشتر از بسیاری از میوه‌های محبوب از جمله سیب، گریپ فروت و گلابی است.

کیوی مفید برای سلامت قلب

مصرف یک رژیم غذایی سرشار از سبزی‌ها و میوه‌هایی مانند کیوی یک راه هوشمندانه برای محافظت از سلامت قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فشار خون است. همچنین مصرف کیوی می‌تواند در پیشگیری از تجمع پلاکت‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری تصلب شرایین ( آترواسکلورزیس) کمک کند . همچنین مصرف کیوی در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید و افزایش HDL نقش مفیدی دارد.

مفید برای سلامت دستگاه گوارش

کیوی حاوی فیبرهای نامحلول و محلول قابل توجهی است. مطالعات نشان می‌دهد که کیوی حاوی حدود یک سوم فیبر محلول و دو سوم فیبر نامحلول است فیبر محلول موجود در کیوی می‌تواند تنظیم قند خون و سلامت قلب مفید بوده و به حمایت از باکتری‌های سالم روده کمک کند. همچنین فیبر نامحلول موجود در کیوی می‌تواند به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک کند.

فیبر موجود در کیوی می‌تواند آب را حفظ کرده و بیشتر از سایر انواع فیبرها مانند فیبر سیب و سبوس گندم متورم شود.این امر به این معنی است که کیوی انتخاب خوبی برای بهبود قوام مدفوع و کاهش زمان لازم برای عبور غذا از سیستم گوارش شما است. به دلیل این ویژگی‌ها، کیوی ممکن است انتخاب خوبی برای افرادی باشد که یبوست دارند.

کیوی تازه برای صادرات به کشورهای همسایه

کیوی نوعی میوه بومی کوه‌ها و دامنه‌های جنوب غربی چین بوده است و با گذشت زمان ريال امروزه در خیلی از نقاط جهان این ماده غذایی پرورش داده می‌شود. بزرگ‌ترین تولید کننده کیوی در دنیا کشور نیوزلند و چهارمین تولید کننده کیوی کشور ایران می‌باشد. کیوی بیشتر در مناطق شمالی ایران مانند استان‌های گلستان، مازندران و گیلان کشت داده می‌شود.

عدم وجود شرایط آب و هوای معتدل و مرطوب مناطق شمالی ایران در کشورهای همسایه ایران موجب شده که در این کشورها شرایط کشت کیوی مهیا نباشد و از این رو کیوی یک محصول پرطرفدار و دارای تقاضای بالا در این کشورها می‌باشد. طبیعتاً تازگی و قوام مناسب این ماده غذایی می‌تواند سهمی قابل ملاحظه در دستیابی هرچه بیشتر ایران و صادرکنندگان داخلی به این بازار صادراتی داشته باشد.

کیوی پرورش داده شده برای صادرات

 میوه کیوی دارای دو نوع توزیع برای فروش می‌باشد. توزیع اول توزیع محلی است که در خیلی مواقع از زمین کشاورزی و باغ به بازارهای میوه فروشی و فروش در قالب خرده فروشی صورت می‌پذیرد. دومین نوع توزیع، توزیع در زمان طولانی و برای مقصدهای دورتر می‌باشد این مقصد می‌تواند سایر استان‌های کشور و یا کشورهای همسایه و حتی خریدارانی در قاره‌های مختلف دنیا باشد.

برای این منظور کیوی در سردخانه نگهداری می‌شود و در زمان مناسب ترانزیت شده و یا در بازار مقصد توزیع می‌گردد. کیوی به شرط رعایت دمای مناسب و دیگر شرایط نگهداری قابلیت نگهداری 4 الی 6 را دارد.

از جمله کشورهای طرفدار این محصول کشاورزی و خریداران کیوی از ایران روسیه، هند و ترکیه می‌باشند و می‌توان با بالا بردن استانداردهای موجود در زمینه صادرات، فروش عمده این محصول به خیلی کشورها را به طور چشمگیری ارتقا داد.

تأمین کیوی با کیفیت به صورت عمده و بسته‌بندی شده برای بازار جهانی

کیوی برای جلب توجه بازارهای جهانی باید از نظر بسته بندی و شرایط محصول کیفیت بالایی داشته باشد. معمولاً کیوی باید قوام مناسب را داشته باشد و نه نرم و نه زیاد سفت و کام ناپذیر باشد.

معمولاً کیوی نرم ماندگاری کمی داشته و بیشتر مناسب مصرف در بازارهای محلی و کوتاه مدت است و قابلیت حمل و نقل و نگهداری طولانی مدت را ندارد. برای این منظور از ابتدا کیوی‌ها چینش و دسته بندی شده و بری جلب رضایت خریدار کیوی به صورت یکدست سفت و مناسب عرضه می‌گردد.

 همچنین یکدست بودن کیوی و خراب نبودن آن مطلوب نظر است برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به کیوی، این ماده غذایی در جعبه حمل می‌شود. این امر از وارد شدن آسیب به این میوه درختی و نتیجتاً بروز فساد سریع در کیوی جلوگیری می‌کند.

همچنین برای داشتن کیوی باکیفیت برای صادرات باید زمین‌های مناسبی از نظر خاک و توزیع آب برای پرورش کیوی در نظر گرفته شود و در زمان پرورش این میوه احتیاط زیادی در مقابله با آفاتی از جمله قارچ شود که اثر مخربی بر روی کیفیت کیوی دارد.

انواع مختلف برای عرضه به بازارهای جهانی

به جز شاخص‌های ظاهری و استاندارهای بسته بندی و حمل و نقل، انواع کیوی هم در دنیا طرفداران خاص خود را دارند. کیوی چه با گوشت سبز و چه گوشت زرد یا طلایی طرفداران و متقاضیان خاص خود را دارد؛ مثلاً خریداران در کشورهای روسیه غالباً علاقه زیادی به خرید کیوی قرمز دارند.

 همچنین کیوی ‌هایوارد از جمله گونه‌های پرطرفدار کیوی می‌باشد. جدای از موارد یا شده کیوی معمولاً شکلی شبیه به تخم مرغ داشته و می‌تواند به صورت منفرد یا دوقلو رشد کند. فروش این محصول هم می‌تواند در قالب کیوی‌های منفرد یا دوقلو یا بنابر وزن آن (مثلاً 60 الی 120 گرم) به مشتریان باشد.

جدای از شکل کیوی، فرم نگهداری و بسته بندی آن هم مهم است. کیوی چیده شده در جعبه و سبد و در قالبی منظم به خریداران عرضه می‌گردد.

گاهی نیز کیوی به صورت خشک و بسته بندی شده به مشتریان عرضه می‌گردد. رعایت استانداردهای موجود در زمینه بسته بندی می‌تواند نقش مهمی در جلب رضایت خریداران در اقصی نقاط دنیا داشته باشد.

مقایسه کیوی عرضه شده ایران و دیگر کشورهای دنیا

کشورهای مختلفی در دنیا از جمله نیوزلند از قطب‌های مهم در تولید و پخش جهانی کیوی هستند. نقاط مثبت در کشورهای تولیدکننده‌ای مانند نیوزلند جمع کردن و چینش صحیح این میوه از درخت و بسته بندی و حمل و نقل مناسب آن است. برداشت درست و بسته بندی مطلوب می‌تواند محصولی با کیفیت را به خریداران عرضه کند.

ایران با توجه به پتانسیل در فروش این محصول به کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس یا کشورهای آسیای میانه می‌تواند با بالا بردن هرچه بیشتر کیفیت برداشت و بسته بندی و حمل و نقل مناسب به سودی سرشار از این بازار منطقه‌ای و حتی جهانی برسد.

معرفی سایت تبلیغاتی دورگو

سایت تبلیغاتی دورگو از جمله سایت‌های قدرتمند و مؤثر در زمینه فروش محصولات عمده در زمینه‌های مختلف می‌باشد. جهت اطلاعات بیشتر با این سایت و بهره‌گیری از خدمات آن می‌توانید آگهی محصول مورد نظر خود را ارسال و از مزیت‌های چشمگیر آن بهره‌مند شوید.

بالا